Inloggen

Resultaten

In deze nieuwsbrief lees je de resultaten van de panelonderzoeken die zijn gedaan tussen juli en november 2022. We hebben jou en andere panelleden gevraagd naar jullie mening over:

  • De winkels, koffiebars, restaurants en diensten in Amsterdam UMC
  • Verbeteringen en nieuwe mogelijkheden Mijn Dossier

We vertellen je wat de belangrijkste uitkomsten zijn en wat we ermee gaan doen. En we hebben nieuws over de borden die de route aangeven op locatie AMC.

Nog geen lid van het panel? Je kunt je aanmelden via de link onderaan deze nieuwsbrief. 

Wat vindt het panel van de winkels, koffiebars, restaurants en diensten in Amsterdam UMC? (Juli 2023)

Waarom deden we dit onderzoek?  
We gaan nieuwe plannen maken voor de horeca, winkels en diensten in Amsterdam UMC. Daarbij vinden we het belangrijk om te weten wat de wensen en behoeften zijn van onze patiënten.  

Wat zijn de belangrijkste uitkomsten en conclusies?    
In totaal hebben 391 panelleden (44,4%) de vragenlijst ingevuld.

  • Bijna 59% van de panelleden wil graag iets eten of drinken tussen twee afspraken in. Het is dus belangrijk dat er horeca in de poliklinieken blijft.
  • Maar 13% van de panelleden heeft ooit iets uit een (snack)automaat gekocht. Daar hebben ze verschillende redenen voor. Bijvoorbeeld omdat ze verwachten dat in een (snack) automaat ongezond eten zit. Ook geven panelleden aan dat ze liever vers eten kopen bij een van de restaurants. De helft van het panel wil wél iets uit een automaat kunnen kopen wanneer winkels dicht zijn.
  • De meeste panelleden willen boeken/tijdschriften/kaarten, bloemen, drogist-artikelen en cadeautjes kunnen kopen in een ziekenhuis. Bijna al die artikelen verkopen we nu ook al op beide locaties. Alleen op locatie VUmc verkopen we niet zoveel drogisterij-artikelen. Als de winkels (in de avond) dicht zijn, zou een automaat met basisartikelen een oplossing kunnen zijn.
  • 43,5% verwacht dat er bij de koffiebars en restaurants in het ziekenhuis producten voor diëten en allergieën (zoals glutenvrij of zoutarm) te koop zijn. Daarnaast verwacht 21% van de panelleden dat er dieetvoeding te koop is om mee naar huis te nemen.
  • We hebben panelleden ook gevraagd welke winkel of dienst ze er het liefste bij zouden willen hebben. De meeste panelleden kiezen voor een kleine koffiebar (21%) of een bakker (17%).

  
Wat gaan we doen met deze uitkomsten? 
Bij de nieuwe plannen voor de horeca, winkels en diensten in Amsterdam UMC gaan we de ideeën van het patiëntenpanel meenemen. Bijvoorbeeld over de nieuwe winkel of dienst die in 2024 gaat starten op locatie AMC. We bespreken dit onderwerp ook met onze medewerkers en de winkels die nu al in Amsterdam UMC zijn.

Vragen en contact  
Voor meer informatie over resultaten of voor vragen mail naar patientenpanel@amsterdamumc.nl 

 

 

Verbeteringen en nieuwe mogelijkheden Mijn Dossier (september 2023)

Waarom deden we dit onderzoek? 
Amsterdam UMC wil patiënten de mogelijkheid geven om hun medische gegevens te bekijken en hun zorg voor een deel zelf te regelen. Hiervoor gebruikt Amsterdam UMC het digitale patiëntenportaal Mijn Dossier. Met dit onderzoek wilden we graag de ervaringen horen van het patiëntenpanel zodat wij Mijn Dossier kunnen blijven verbeteren.


Wat zijn de belangrijkste (uitkomsten en) conclusies? 
Inloggen in Mijn Dossier met DigiD. Meer dan de helft (61%) van het panel logt in met DigiD. De belangrijkste reden om liever met gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen, is dat je dan biometrie (vingerafdruk of face-ID) of een pincode kan gebruiken.

Zelf aanmelden voor afspraak. 24% van het panel heeft zich al eens via Mijn Dossier aangemeld voor hun afspraak in het ziekenhuis. Bij 86% lukte dit zonder hulp. Panelleden vinden aanmelden via Mijn Dossier eenvoudig. Ze geven het gemiddeld een 8,5 (schaal 1-10).

Berichten versturen. 96% van het panel vindt het (redelijk) duidelijk hoe zij een bericht kunnen versturen via Mijn Dossier. 73% van de panelleden heeft de indruk dat ze meestal binnen 5 dagen antwoord krijgen van de zorgverlener of de polikliniek.

Thuismetingen. 5% van het panel is door een zorgverlener gevraagd om thuismetingen te doen en deze in Mijn Dossier te zetten. Bij 59% is dit gelukt. Als een zorgverlener het aanraadt, dan zou 83% van het panel zelf thuismetingen willen invoeren via Mijn Dossier. 80% van het panel wil thuismetingen doen, als zij dan misschien minder vaak naar het ziekenhuis hoeven te komen.

Labinformatie via Mijn Dossier. Wanneer patiënten gevraagd wordt om bloed te laten prikken, dan krijgen zij hierover informatie op papier mee: het labbriefje. 71% van het panel zou dit labbriefje digitaal in hun Mijn Dossier-account willen hebben. Nu krijgen patiënten nog een papieren labbriefje.

Tevredenheid. Panelleden zijn over het algemeen positief over Mijn Dossier. De website van Mijn Dossier krijgt een tevredenheidsscore van 7 en de Mijn Dossier Amsterdam UMC-app een 8 (schaal 1-10).

Wat gaan we doen met deze uitkomsten?
Inloggen met DigiD. We gaan onderzoeken of we het inloggen met DigiD eenvoudiger kunnen maken. Ook willen we patiënten meer helpen bij het inloggen met DigiD. Daarnaast gaan we patiënten aanmoedigen hulp te vragen bij het Digipunt. Dit kan door te bellen naar het telefoonnummer 020 - 444 3336 of door langs te gaan bij de balie in de centrale hal van onze Polikliniek.

Zelf aanmelden voor afspraak. We gaan de mogelijkheden om zelf aan te melden voor een afspraak verder ontwikkelen. Hiermee hopen we ook het gebruik ervan te verbeteren.

Berichten versturen. Amsterdam UMC probeert om binnen 5 dagen te reageren op berichten die binnenkomen via Mijn Dossier. We helpen afdelingen waar dat nog niet altijd lukt. Hier gaan we mee door.

Thuismetingen. We gaan zorgverleners aanmoedigen om meer patiënten zelf thuismetingen te laten doen. Ook gaan we patiënten meer informatie geven over de mogelijkheden van thuismetingen. Tot slot willen we de uitleg voor patiënten over thuismetingen duidelijker maken.

Labinformatie via Mijn Dossier. Labinformatie is sinds kort te zien in Mijn Dossier via het menu ‘Laboratoriumonderzoeken’.

Vragen en contact 
Voor meer informatie over resultaten of voor vragen mail naar patientenpanel@amsterdamumc.nl

Nieuwe borden die de route aangeven op locatie AMC

We hebben sinds 29 januari 2023 nieuwe borden die de route aangeven op locatie AMC. De nieuwe routeborden zijn begin 2022 met hulp van het patiëntpanel ontworpen en getest. Nogmaals dank hiervoor!

Lopende en toekomstige onderzoeken

  • Samen Digitaal (april 2024)

Wil je panellid van Amsterdam UMC worden?

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en ben je zelf nog geen lid van het panel, maar wil je dat wel? Dan kun je je hier aanmelden. Je helpt ons enorm door je mening te geven!